اغلب در صنعت تهویه مطبوع و تبرید، با نشانگر شیشه ­ای یا همان (Sight glass) یا نشانگر رطوبت که بر روی خط مایع قرار می­گیرد مواجه خواهید شد. لازم بذکر است که (Oil Sight glass) یا نشانگر روغن نیز وجود دارند، اما آنها با چیزی که ما امروز در مورد آن صحبت می­کنیم متفاوت است.

در رابطه با چیلر یا سرد کن می توان گفت که دستگاهی سرمایشی است که به محض گرم شدن هوا از این دستگاه استفاده می شود. مثل اسپیلت، هواساز، چیلر خانگی و ... که بر اساس مکان مورد استفاده می توان از هر کدام از آن ها استفاده کرد. چیلر ها یکی از مهم ترین تجهیزات تهویه مطبوع می باشند به همین دلیل برای استفاده درست از انواع چیلر و وسایل سرمایشی در این مقاله به کمک شما آماده ایم. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

امروزه در بسیاری از صنایع و حتی منازل مسکونی و سازمان‌ ها و ارگان ‌ها سیستم ‌های تهویه مطبوع وجود دارد که با هدف سردسازی محیط فعالیت می ‌کنند. یکی از این سیستم ‌ها چیلر می ‌باشد و یکی از اجزاء تشکیل‌ دهنده چیلر اواپراتور نام دارد.اگر به‌ دنبال این هستید که بدانید اواپراتور چیست؟ عملکرد آن به چه صورت است؟ و همچنین سوالاتی در خصوص انواع آن و وظیفه آن دارید با هواران همراه باشید

سیستم‌ هایی که جهت تهویه هوای مطبوع مورد استفاده قرار می ‌گیرند از مبرد استفاده می ‌شود شاید شما از جمله کسانی باشید که نمی ‌دانید مبرد چیست؟ یا این ‌که مبرد چگونه با عملکرد خود باعث سرمایش می ‌شود؟ امروز بسیاری از مصرف‌ کنندگان شاید حتی ندانند که روزانه از مبردها در منازل و حتی وسایل نقلیه خود استفاده می ‌کنند.

چیلر یک دستگاه خنک کننده آب می ‌باشد که با پمپاژ کردن آب خنک به داخل سیستم ‌های تهویه مطبوع و سرمایشی باعث سرد شدن هوا می‌ گردد. همان ‌طور که از نام این سیستم پیدا است مینی چیلر به چیلرهای کوچکی گفته می ‌شود که ظرفیت تولید برودت تا ۱۰ تن تبرید در واحد زمان را دارد.

در سیستم ‌های چیلر هوا خنک به ازای هر ۱ درجه سانتی ‌گراد افزایش دمای محیط، تقریباً ظرفیت سیستم یک درصد کاهش پیدا می ‌کند. این در حالی است که توان جذب‌ شده توسط کمپرسورها تقریباً ۱ درصد افزایش یافته است. همچنین در اقلیم های مرطوب امکان اتفاده از چیلر های آب خنک به دلیل نزدیک بودن دمای WB و DB وجود ندارد. همچنین به دلیل مصرف آب در چیلر های آب خنک، استفاده از این چیلرها در اقلیم های کم آب هیچ گونه توجیحی ندارد.

چیلرهای تراکمی دو نوع آب‌ خنک و هوا خنک را شامل می ‌شوند که در نوع هوای خنک باید چیلر در محیطی مانند تراس، پشت ‌بام، حیاط و یا به طور کل فضای باز قرار گیرد و در نوع آب خنک این چیلرها در فشای بسته ماننده موتورخانه و یا فضای باز نصب شوند.

چیلر ها دارای فرایند های حیاتی هستند بنابراین باید هنگام خرید این دستگاه ها به نکات ریز و درشتی توجه کنید تا بتوانید چیلر مد نظر خود را خریداری کنید،

مبدل های حرارتی (heat exchanger) جز تجهیزاتی است که برای انتقال حرارت بهینه از یک محیط به محیط دیگر به کار می‌رود. مبدل‌های حرارتی، گرما را بین دو یا چند جریان سیال که درون یک دستگاه جریان دارند منتقل می‌کنند.