گاهی برای کنترل آلاینده‌های خودروها (Day to Day Ventilation)، پاکسازی یا تخلیه دود (Smoke Clearance) و یا کنترل کامل دود (Smoke Control)، تقریباً هر پارکینگی نیاز به تهویه دارد. درک اینکه چرا – و یا اینکه سیستم تخلیه دود پارکینگ چه نتایجی دارد – برای طراحی و تعیین سیستم مناسب برای تهویه هر پارکینگ کلیدی است.

رفن ها دارای تنوع بسیار زیادی هستند که از جنبه های مختلف انتخاب نوع فن برای سیستم های سیالاتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. انتخاب فن اشتباه میتواند در شرایطی باعث آسیب به خود فن شود و از سوی دیگر میتواند به سیستم آسیب برساند. از این رو باید عوامل تاثیرگذار در این زمینه مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. در اولین گام باید بیشترین دبی جریان هوای مورد نیاز سیستم سیالاتی مشخص و بر مبنای آن افت فشار این سیستم محاسبه شود. به عبارت دیگر باید منحنی مقاومت سیستم را که به صورت منحنی فشار استاتیکی و دبی جریان هوا است، مشخص کرد، مجموعه پیوند محاسب در این مقاله سعی دارد تا معیار های انتخاب فن را به شما معرفی کند.

اگزاست فن ‌ها برای بیرون کشیدن رطوبت اضافی و بوهای اضافی از ۱ اتاق یا محدوده خاص استفاده می‌ شود. اگزاست فن‌ ها معمولاً در حمام، آشپزخانه یا دیگر مکان‌ های صنعتی و مسکونی که بدلیل رطوبت زیاد ممکن است هوای نا مطبوعی را ایجاد کنند شرایط تهویه مطبوع محدوده را فراهم می ‌کند

برای مدیریت دود در پارکینگ های بزرگ و همچنین ساختمان های صنعتی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد، این پرده ها که در سقف به صورت مخفی  تعبیه شده اند، در مواقع لازم تا ارتفاع یک متر الی یک متر و ده سانتی متر (بستگی به نوع طراحی دارد) پایین آمده

پس از اتش سوزی در پارکینگ های عمومی سیستم های تخلیه دود و هوای پارکینگ می توانند با توجه به دو فلسفه وارد عمل شوند

جت فن نوعی از فن است که به کمک آن هوای تازه تزریق شده به داخل پارکنیگ به صورت کامل به تمامی نقاط و زوایای پارکینگ رسیده و جریانی هارمونیک را به وجود می آورد تا در نهایت هوای آلوده به منواکسید کربن به وسیله فن های تخلیه دود که به نام فن های تخلیه نامیده می شوند به خارج از پارکینگ هدایت و تخلیه شود.